Południe płynie „Pod Prąd”!
7 czerwca 2017Rozjemca
20 czerwca 2017Informacje:
Rok powstania: 2014
Miejsce powstania: Wydział Transeuropejski
Tłumacz: Daniel Hubczyk
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2017
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wymień obszary geograficzne, gdzie występuje dzień polarny.
2. Omów jak powstaje dzień polarny oraz kiedy w ciągu roku można zaobserwować to zjawisko.
3. Znajdź miejsce, z którego można zaobserwować Słońce (podczas dnia polarnego) w jego najniższej pozycji nad horyzontem, w ciągu doby, a następnie wykonaj poniższe zadania:
a. Wyznacz dokładny czas dołowania Słońca na niebie (weź pod uwagę zmiany czasu jeśli jest to konieczne).
b. Zaobserwuj moment dołowania Słońca i zrób zdjęcie, które ukazuje to zjawisko oraz otaczającą przyrodę.
c. Przeprowadź obserwacje oraz sporządź notatki, w jaki sposób przyroda reaguje na białe noce i dzień polarny.
d. Dowiedz się, jak długo trwa dzień polarny w miejscu obserwacji.
4. Dowiedz się, kiedy w ciągu roku Słońce jest widoczne na biegunach.
5. Wyjaśnij pojęcie „noc polarna”.
6. Przeczytaj fragmenty: Rdz. 1:31-2:3; Kpł. 23:32; Wj. 20:8-11; Neh. 13:15-22. Omów w grupie lub napisz esej, na co najmniej 500 słów, na temat rozpoczęcia i zakończenia Sabatu według Biblii oraz jak zastosować się do tego w rejonach, gdzie występuje dzień i noc polarna.
7. Porozmawiaj z co najmniej pięcioma osobami, które mieszkają (lub kiedyś mieszkały) na obszarach występowania dni i nocy polarnych oraz dowiedz się, w jaki sposób te zjawiska wpływają/wpłynęły na życie tych osób.
WZGLĘDY BEZPIECZEŃSTWA
Pamiętaj, aby podczas obserwacji Słońca nie patrzeć bezpośrednio na nie bez odpowiedniej ochrony oczu.
Pliki do pobrania: