Informacje:
Rok powstania: 2006
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumacz: Błażej Owczarek
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2015
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wyjaśnij co oznacza termin „gleba”.
2. Wskaż na przekroju Ziemi w jaki sposób gleby są rozmieszczone w skorupie ziemskiej.
3. Omów pięć głównych czynników potrzebnych w formowaniu się gleby.
4. Wyjaśnij następujące pojęcia:
a. poziom A,
b. poziom B,
c. poziom C,
d. warstwa organiczna,
e. warstwa mineralna,
f. glina,
g. ługowanie,
h. krzemionka,
i. próchnica (humus),
j. profil glebowy,
k. skała macierzysta,
l. pedolog.
5. Wyjaśnij termin „systematyka gleb” oraz wytłumacz dlaczego gleby się klasyfikuje.
6. Omów trzy główne różnice między następującymi typami gleb:
a. gleby pustynne,
b. gleby strefy umiarkowanej,
c. gleby strefy międzyzwrotnikowej.
7. Przeprowadź badanie profilu glebowego o wysokości co najmniej 60 cm. Prawidłowo wskaż różne rodzaje materii organicznej, różne poziomy glebowe oraz przejście z poziomów glebowych do warstwy mineralnej (skały macierzystej).
8. Wykonaj jedno z następujących zadań:
a. Narysuj profile glebowe pięciu różnych typów gleby i prawidłowo oznacz każdy z nich.
b. Zrób zdjęcia profili glebowych pięciu różnych typów gleby i prawidłowo oznacz każdy z nich.
c. Zbierz próbki pięciu różnych typów gleby i prawidłowo oznacz każdą z nich.
Pliki do pobrania: