Informacje:
Rok powstania: 2006
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumaczenie: KZS
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2021
Wymagania próby na sprawność
1. Zdefiniuj poniższe pojęcia:
a. Internet,
b. World Wide Web (WWW),
c. czat,
d. pobieranie danych/plików (download),
e. wysyłanie danych/plików (upload),
f. witryna internetowa,
g. wirus komputerowy.
2. Zdefiniuj poniższe pojęcia oraz podaj przykład każdego z nich:
a. skrzynka pocztowa (E-mail) / klient poczty,
b. przeglądarka internetowa,
c. komunikator internetowy,
d. przesyłanie strumieniowe (streaming),
e. wyszukiwarka internetowa,
f. program Antywirusowy,
g. zapora sieciowa (Firewall).
3. Wykonaj jedno z poniższych zadań:
a. Napisz krótki artykuł dotyczący historii Internetu (250-300 słów).
b. Zaprezentuj 2-3-minutową wypowiedź dotyczącą historii Internetu.
Niezależnie od wybranej opcji, uwzględnij datę / wydarzenia związane z jej pochodzeniem, najważniejsze wydarzenia, narodziny i rozwój przeglądarek internetowych (takich jak Mosaic, Netscape, Internet Explorer) i to, co dzisiaj robią. Pamiętaj, że to nie jest historia komputerów, ale raczej krótka historia Internetu. Należy podać co najmniej 2 zasoby online, z których pochodzą informacje istotne dla raportu.
4. Wyjaśnij dlaczego ważne jest posiadanie oprogramowania antywirusowego. W swojej wypowiedzi uwzględnij odpowiedzi na pytania:
a. W jaki sposób komputer może zostać zainfekowany przez wirusa poprzez Internet?
b. W jaki sposób posiadanie aktualnego oprogramowania antywirusowego wpływa na bezpieczeństwo plików komputera?
c. W jaki sposób brak ochrony antywirusowej urządzenia prowadzi do dzielenia się wirusami z innymi członkami rodziny i przyjaciółmi?
d. Jakie szkody może wyrządzić wirus Twojemu/jego komputerowi lub komputerom innych osób?
5. Wyjaśnij w jaki sposób używanie filtrów rodzinnych chroni rodzinę? Wraz z rodziną, opracuj i podpisz Rodzinną Umowę Używania Internetu, zawierającą poniższe elementy:
a. Nigdy nie ujawniajcie prywatnych informacji.
b. Pamiętajcie, że osoby spotkane w Internecie mogą nie być tymi, za kogo się podają.
c. Jeśli pierwszy raz będziecie chcieli spotkać się w “w realu” z przyjacielem poznanym przez Internet, zróbcie to w obecności rodzica.
d. Nigdy nie odpowiadajcie na obraźliwe czy żartobliwe zaczepki słowne opublikowane w Internecie lub wysłane pocztą e-mail.
e. Natychmiast się zatrzymajcie, jeśli zobaczycie lub przeczytacie cokolwiek, co Was zaniepokoi.
f. Ustalcie jaki czas powinien spędzać każdy z członków rodziny w Internecie. Pamiętajcie o potrzebie zorganizowania czasu dla rodziny, na pracę domową i inne niezbędne zajęcia domowe.
g. Wymieńcie rodzaje stron akceptowanych / niedopuszczalnych do wyświetlania. Zasady, którymi będziecie się kierować przy tworzeniu takiej listy, oprzyjcie na zaleceniach biblijnych.
6. Zademonstruj umiejętność właściwego korzystania z Internetu poprzez wykonanie poniższych zadań:
a. Odwiedź przynajmniej 3 różne strony internetowe. Wydrukuj i zaprezentuj instruktorowi główne strony domen.
b. Zademonstruj umiejętność korzystania z wyszukiwarki internetowej w celu odszukania strony zawierającej internetową Biblię. Odwiedź tę stronę i wydrukuj 3 teksty biblijne w 3 różnych przykładach i zaprezentuj je swojemu instruktorowi.
c. Odwiedź 3 różne strony związane z Kościołem Adwentystów Dnia Siódmego, wydrukuj główną stronę tych domen i zaprezentuj je swojemu instruktorowi.
d. Pobierz skompresowany plik (.zip, .rar) na swój dysk twardy, a następnie rozpakuj go i otwórz.
7. Zademonstruj umiejętność korzystania z poczty elektronicznej.
a. Napisz i wyślij e-maila.
b. Odbierz e-maila.
c. Pobierz lub wyświetl załącznik.
d. Poznaj 5 zasad bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas korzystania z poczty elektronicznej
8. Zapamiętaj tekst biblijny z Listu do Filipian 4,8. Wyjaśnij w jaki sposób ten tekst wskazuje nam jak powinniśmy korzystać z zasobów Internetu.