
Sprawozdanie z Rodzinnego Zimowiska Chorągwi Zachodniej „Dom na skale” 2020
18 marca 2020
Kaktusy
22 marca 2020Informacje:
Rok powstania: 1928
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Opracowanie po polsku: Grupa ds. sprawności
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2020
Poziom trudności: 12-15 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wykonaj co najmniej jedno z następujących zadań:
a. Schwytaj, prawidłowo rozpoznaj i umieść w odpowiednim pojemniku, co najmniej szesnaście (16) gatunków pająków, żyjących w Polsce (każdy pojemnik powinien zostać oznaczony etykietą, zawierającą: lokalizację i datę schwytania, nazwę zwyczajową lub naukową rozpoznanego gatunku).
b. Narysuj lub namaluj kolorowe ilustracje przedstawiające co najmniej szesnaście (16) gatunków pająków, żyjących w Polsce, naturalnej wielkości lub większych, w ich naturalnym ubarwieniu (ilustracje powinny być opisane nazwą zwyczajową lub naukową przedstawionego gatunku).
c. Sfotografuj co najmniej szesnaście (16) gatunków pająków, żyjących w Polsce (zdjęcia w postaci wydrukowanej lub prezentacji powinny być opisane etykietami, zawierającymi: miejsce i datę wykonania, nazwę zwyczajową lub naukową rozpoznanego gatunku).
b. Narysuj lub namaluj kolorowe ilustracje przedstawiające co najmniej szesnaście (16) gatunków pająków, żyjących w Polsce, naturalnej wielkości lub większych, w ich naturalnym ubarwieniu (ilustracje powinny być opisane nazwą zwyczajową lub naukową przedstawionego gatunku).
c. Sfotografuj co najmniej szesnaście (16) gatunków pająków, żyjących w Polsce (zdjęcia w postaci wydrukowanej lub prezentacji powinny być opisane etykietami, zawierającymi: miejsce i datę wykonania, nazwę zwyczajową lub naukową rozpoznanego gatunku).
2. Wskaż nazwę zwyczajową lub naukową największego przedstawiciela rzędu pająków oraz określ jakie może mieć rozmiary.
3. Opisz w kilku zdaniach (co najmniej 40 słów) gatunek pająka, który jest najbardziej rozpoznawany w Polsce.
4. Wskaż co najmniej trzy różnice, które odróżniają pajęczaki od owadów.
5. Wykonaj dokładny rysunek kolistej sieci łownej, którą budują np. pająki z rodziny krzyżakowatych.
6. Wymień co najmniej trzy inne rodzaje pajęczyn (oprócz kolistej), które budują pająki.
7. Wyjaśnij, czym żywią się pająki, a następnie na podstawie obserwacji sieci łownych sporządź listę ofiar, które zostały złapane.
8. Wymień co najmniej trzy inne zastosowania pajęczyny lub nici pajęczej, poza podstawowym jako sieć łowna, przez:
a. pająki,
b. inne zwierzęta (oprócz pająków),
c. człowieka.
b. inne zwierzęta (oprócz pająków),
c. człowieka.
9. Wskaż w Biblii co najmniej dwa fragmenty, które odnoszą się do pająków lub ich sieci.
10. Wymień co najmniej czterech (poza człowiekiem) wrogów pająków.
11. Omów w jaki sposób pająki są dla nas pożyteczne oraz w jaki sposób mogą nam bezpośrednio lub pośrednio zaszkodzić.
Pliki do pobrania: