Informacje:
Rok powstania: 1945
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Opracowanie po polsku: Grupa ds. sprawności
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2020
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Omówił cechy charakterystyczne płazów, które odróżniają je od innych zwierząt.
2. Wymienił trzy główne rzędy płazów, a następnie wyjaśnił, w jaki sposób można je rozróżnić.
3. Wyjaśnił, co odróżnia ropuchy od pozostałych żab.
4. Omówił, w jaki sposób płazy bronią się przed drapieżnikami.
5. Sporządził listę gatunków płazów, które występują w Polsce, a następnie wykonał jedno z poniższych zadań:
a. Prawidłowo rozpoznał, w środowisku naturalnym, co najmniej pięć gatunków płazów z listy oraz dla każdego z nich określił, w jakim miejscu go zaobserwował.
b. Zebrał kolekcję zdjęć lub własnych rysunków co najmniej pięć gatunków płazów, które potrafi prawidłowo rozpoznać, określając dla każdego z nich obszar jego występowania.
6. Omówił cykl życiowy wybranego gatunku płaza.
7. Wyjaśnił, jakie znaczenie mają płazy w przyrodzie oraz w życiu człowieka.
8. Wyjaśnił, w jaki sposób ropuchy potrafią przetrwać zimę lub okres suszy.
9. Wyjaśnił, w jaki sposób żaby i ropuchy wydają swoje odgłosy oraz co sprawia, że te odgłosy są tak głośne.
10. Wykonał jedno z poniższych zadań:
a. Zidentyfikował co najmniej dwa gatunki żab na podstawie odgłosów, które wydają.
b. Naśladował odgłosy charakterystyczne dla co najmniej dwóch różnych gatunków żab.
11. Wykonał jedno z poniższych zadań:
a. Na podstawie obserwacji w środowisku naturalnym wybranego gatunku ropuchy, napisał raport zawierający poniższe informacje:
– kiedy i w jakich miejscach osobnik śpi,
– kiedy i jak często opuszcza swoje miejsce odpoczynku, by udać się po pożywienie,
– jak szybko się porusza,
– jak daleko potrafi skakać,
– inne ciekawostki, których się dowiedział na temat tego płaza.
b. W środowisku naturalnym przeprowadził obserwacje, a następnie szczegółowo opisał cykl rozwojowy wybranego płaza.
Pliki do pobrania: