
Podróże
22 marca 2020
Informator KZS #04
22 marca 2020Informacje:
Rok powstania: 1945
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Opracowanie po polsku: Grupa ds. sprawności
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2020
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Omówił cechy charakterystyczne płazów, które odróżniają je od innych zwierząt.
2. Wymienił trzy główne rzędy płazów, a następnie wyjaśnił, w jaki sposób można je rozróżnić.
3. Wyjaśnił, co odróżnia ropuchy od pozostałych żab.
4. Omówił, w jaki sposób płazy bronią się przed drapieżnikami.
5. Sporządził listę gatunków płazów, które występują w Polsce, a następnie wykonał jedno z poniższych zadań:
a. Prawidłowo rozpoznał, w środowisku naturalnym, co najmniej pięć gatunków płazów z listy oraz dla każdego z nich określił, w jakim miejscu go zaobserwował.
b. Zebrał kolekcję zdjęć lub własnych rysunków co najmniej pięć gatunków płazów, które potrafi prawidłowo rozpoznać, określając dla każdego z nich obszar jego występowania.
b. Zebrał kolekcję zdjęć lub własnych rysunków co najmniej pięć gatunków płazów, które potrafi prawidłowo rozpoznać, określając dla każdego z nich obszar jego występowania.
6. Omówił cykl życiowy wybranego gatunku płaza.
7. Wyjaśnił, jakie znaczenie mają płazy w przyrodzie oraz w życiu człowieka.
8. Wyjaśnił, w jaki sposób ropuchy potrafią przetrwać zimę lub okres suszy.
9. Wyjaśnił, w jaki sposób żaby i ropuchy wydają swoje odgłosy oraz co sprawia, że te odgłosy są tak głośne.
10. Wykonał jedno z poniższych zadań:
a. Zidentyfikował co najmniej dwa gatunki żab na podstawie odgłosów, które wydają.
b. Naśladował odgłosy charakterystyczne dla co najmniej dwóch różnych gatunków żab.
b. Naśladował odgłosy charakterystyczne dla co najmniej dwóch różnych gatunków żab.
11. Wykonał jedno z poniższych zadań:
a. Na podstawie obserwacji w środowisku naturalnym wybranego gatunku ropuchy, napisał raport zawierający poniższe informacje:
– kiedy i w jakich miejscach osobnik śpi,
– kiedy i jak często opuszcza swoje miejsce odpoczynku, by udać się po pożywienie,
– jak szybko się porusza,
– jak daleko potrafi skakać,
– inne ciekawostki, których się dowiedział na temat tego płaza.
b. W środowisku naturalnym przeprowadził obserwacje, a następnie szczegółowo opisał cykl rozwojowy wybranego płaza.
– kiedy i w jakich miejscach osobnik śpi,
– kiedy i jak często opuszcza swoje miejsce odpoczynku, by udać się po pożywienie,
– jak szybko się porusza,
– jak daleko potrafi skakać,
– inne ciekawostki, których się dowiedział na temat tego płaza.
b. W środowisku naturalnym przeprowadził obserwacje, a następnie szczegółowo opisał cykl rozwojowy wybranego płaza.
Pliki do pobrania: