Informacje:
Rok powstania: 1944
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Opracowanie po polsku: Grupa ds. sprawności
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2020
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wyjaśnij, jak powstaje każde z następujących zjawisk:
a. mgła,
b. deszcz,
c. rosa,
d. śnieg,
e. krupy śnieżne,
f. grad,
g. szron.
2. Zidentyfikuj na niebie lub ze zdjęć następujące rodzaje chmur: cirrus, cumulus, stratus, nimbus. Określ jaka pogoda jest związana z każdą z nich.
3. Wyjaśnij działanie termometru rtęciowego lub alkoholowego, barometru rtęciowego, barometru aneroidowego i deszczomierzu.
4. Wyjaśnij dlaczego po jednej stronie pasma górskiego występuje deszcz, a po drugiej stronie sucho?
5. Wykonaj ilustrację dla swojego kraju lub regionu i odpowiedz:
a. Dlaczego w górach jest chłodniej i wilgotniej niż na nizinach?
b. Z jakiego kierunku w Twojej okolicy zwykle przychodzi deszcz i rozpogodzenie?
6. Objaśnij za pomocą diagramu zmiany pór roku w kontekście położenia Ziemi względem Słońca?
7. Wyjaśnij co powoduje błyskawice i grzmoty oraz jakie są rodzaje błyskawic?
8. Pokaż za pomocą diagramu, czym jest konwekcja i wyjaśnij jaki ma związek z wiatrami?
9. Wyjaśnij, w jaki sposób radar, satelity i komputery są wykorzystywane do prognozowania pogody.
10. Powiedz, jak następujące czynniki mogą wpłynąć na naszą pogodę:
a. prądy strumieniowe,
b. erupcja wulkanu.
11. Wykonaj rysunek pokazujący cykl hydrologiczny.
12. Wykonaj prosty wiatrowskaz lub deszczomierz.
13. Sporządź diagram pogodowy na okres tygodnia i rejestruj odczyty w odstępach 12-godzinnych. Uwzględnij następujące elementy:
a. temperatura,
b. występowanie wilgoci (rosa, mgła, deszcz, szron lub śnieg),
c. rodzaj chmur,
d. kierunek wiatru.
Pliki do pobrania: