W malowniczym ośrodku „Polubie” w Zatoniu w lipcu 2022 roku odbyła się pierwsza edycja Pathfinder Skill Challange (PSC) – nowej inicjatywy w Związku Harcerstwa Adwentystycznego. Kadra złożona z instruktorów z całej Polski przygotowała różnorodne zadania dla 4-6 osobowych zespołów harcerzy i harcerek. Chętne zespoły z całej Polski składające się z dzieci i młodzieży w wieku 10-18 lat mierzyło się nie tylko z innymi drużynami, ale przede wszsytkim ze sobą samym. W tym roku 4 zespoły dzielnych śmiałków (2 zespoły z Wrocławia, jeden ze Szczecina i jeden z okolic Bielska Białej) podjęło wyzwanie sprawdzenia swoich umiejętności harcerskich.
Pierwsze drużyny przybyły na miejsce już 8 lipca w piątek, aby rozbić namioty i rozgościć się na miejscu wydarzenia. W tym samym czasie w Zatoniu odbywał się Ogólnopolski Obóz Rodzinny ZHA „odBUDUJEMY”, z którymi dzieliliśmy część piątkowego i sobotniego programu. W sobotę rano przed wspólnym nabożeństwem z obozem rodzinnym ogłoszony został pierwszy oficjalny apel – apel rozpoczynający pierwszą edycję Pathfinder Skill Challange. Wszyscy liderzy zespołów po raz pierwszy zameldowali, że skład ich zespołów jest pełny, zwarty i gotowy do nadchodzących wyzwań jakie przed nimi czekają. Po złożeniu meldunków odśpiewaliśmy hymn Pathfinder i prosiliśmy Boga w modlitwie o opiekę i ochronę dla nas wszystkich szczególnie na czas wydarzenia. Następnie, po krótkim zapoznaniu z kadrą przekazane zostały ogólne zasady funkcjonowania, a także przebiegu konkursu po czym wszyscy udaliśmy się na wspólne nabożeństwo. Po części wspólnej wróciliśmy do naszych namiotów, aby razem uczestniczyć w szkole sobotniej oraz we wspólnej integracji między zespołami.
Czas biegł bardzo szybko, bo ledwo się obróciliśmy, a już była pora na obiad serwowany przez niezłomną i niezawodną ciocię Renatę Parmę wraz z pomocnikami. Po sytym posiłku nie mieliśmy dużo chwil na odpoczynek, bo przed nami była pierwsza konkurencja – bieg na orientację. Zespoły w jak najkrótszym czasie miały za zadanie znaleźć zaznaczone na mapie punkty, na których były karteczki z nazwami ksiąg biblijnych, a następnie poukładać je w kolejności występowania w Biblii. Takie samo wyzwanie podjęli uczestnicy obozu rodzinnego. Trzeba zaznaczyć jednak, że w terenie były rozmieszczone także „błędne” karteczki, których zebranie wiązało się ujemnymi punktami, stąd zadanie nie było aż takie łatwe. Po grze uczestnicy jak i kadra mieli chwilę czasu wolnego, aż do godziny 20.00, o której to wszyscy razem udaliśmy się do pobliskiego lasu na wieczorne gry terenowe – głównie bitwa o flagę. Dzień zakończyliśmy wspólną modlitwą i kręgiem przyjaźni nad jeziorem.
Niedziele rano rozpoczęliśmy od wspólnego, krótkiego nabożeństwa, a następnie po śniadaniu rozpoczął się pierwszy blok niedzielnych konkurencji: rozpalanie ogniska oraz komunikacja alfabetem semaforowym i morse’a. Kolejnym blokiem przed obiadem był zestaw dwóch konkurencji: kajaki oraz węzły. Wszyscy wrócili akurat na czas obiadu, który jednak tak szybko minął, że część kadry otrzymała swoje porcje i razem z nimi powróciła w okolice namiotów, aby rozpocząć i przeprowadzić kolejną konkurencję. Było nią budowanie konstrukcji z drewna i sznurka, która miała wytrzymać ciężar wszystkich kilku osób z drużyny bez możliwości wkopywania konstrukcji w ziemię. Kreatywność i współpraca były jednakowo sprawdzane, ponieważ w tym wyznaczonym czasie w pojedynkę nie dałoby się tego zadania wykonać. Dodatkowy aspektem konkurencji była „linijka w oku”, czyli przecięcie żerdzi piłą w precyzyjnie określonej odległości. Cała konkurencja wypełniła całkowicie czas między obiadem a kolacją, więc kolejne zadania były zaplanowane dopiero pod wieczór. W tym bloku uczestnicy mierzyli się z szyframi, podchodami, a także z… deserem, tzn. robieniem deseru oczywiście. Niedzielę zakończyliśmy wspólnie ogniskiem obrzędowym i gawędą.
Poranek w poniedziałek rozpoczął się dokładnie w taki sam sposób jak w niedzielę, gdzie poranne nabożeństwo poprzedziło wspólne śniadanie. Po śniadaniu zespoły zmierzyły się z ostatnią porcją konkurencji: strzelaniem z łuku i pierwszą pomocą. Po zakończonych konkurencja uczestnicy mieli czas na spakowanie swoich rzeczy oraz zebranie namiotów, w których przez cały konkurs wspólnie spali, natomiast kadra w tym czasie przyznawała ostatecznie punkty za dane konkurencje. Maksymalna ilość punktów za daną konkurencje wynosiła 4, natomiast minimalna wynosiła 0. W sumie pierwsza edycja PSC zawierała w sobie 11 różnych konkurencji, w których uczestnicy, a czasem nawet liderzy mogli wziąć udział wspólnie stawiając czoła wyzwaniom.
Całe wydarzenie zakończyło się wspólnym apelem przed obiadem, gdzie ogłoszone zostały wyniki. Wzorem konkursu Pathfinder Bible Experience można było uzyskać I, II, III miejsce lub certyfikat uczestnictwa zgodnie z odpowiednią punktacją, czyli każdy mógł zdobyć I miejsce lub nikt nie zdobył pierwszego miejsca.
Wyniki Pathfinder Skill Challange 2022 są następujące:
II Miejsce – „Szkodniki” (Bielsko Biała)
III Miejsce – „Dzikie Mustangi” (Wrocław)
III Miejsce – „Ci Najlepsi” (Wrocław)
III Miejsce – „Gryfici” (Szczecin)
Po rozdaniu dyplomów, zgodnie z punktacją drużyny miały możliwość także wybrać sobie nagrody za uczestnictwo w konkursie.
Jako organizatorzy cieszymy się bardzo, że po długich przygotowania konkurs mógł się odbyć oraz że tak wspaniali uczestnicy podjęli wyzwanie, które postawiliśmy przed nimi, a dla tych, którzy nie byli z nami – uwierzcie, nie było to takie proste. Mamy nadzieję, że kolejne edycje przyniosą nowe wyzwania dla was, Ci którzy uczestniczyli teraz za rok przyjadą mocniejsi, a dodatkowo przybędą kolejni, którzy pokażą na co ich stać. Szczególnie też chcemy podziękować LIDEROM zespołów za ich poświęcony czas i siły.
Jesteśmy także ogromnie wdzięczni naszemu BOGU za wszystko co dla nas robił przed i w trakcie konkursu i za pogodę, którą nam zesłał. Mogliśmy wszystkie konkurencje przeprowadzić w warunkach bezdeszczowych (pomimo takich zapowiedzi meteorologicznych), a nawet jeżeli padało, to były to momenty przerw między konkurencjami.
Do zobaczenia za rok! Czuwaj! Marana tha!
Dh Paweł Szklorz
PS. Zachęcamy wszystkich chętnych do dołączenia do grona organizatorów w celu rozwoju tej inicjatywy o kontakt ze mną (pawel.szklorz@zha.org.pl) lub z dh. Aleksandrą Wróblewską (zha.aleksandra@gmail.com).
Im nas będzie więcej, tym lepsze wydarzenie uda nam się przeprowadzić.