Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Umiejętności Czytania i Pisania!
Zuchy i harcerze Związku Harcerstwa Adwentystycznego wzięli udział w akcji prowadzonej przez Fundacje ADRA, która od kilku lat angażuje się w globalną kampanię Każde dziecko. Wszędzie.
W szkole. W tym roku w ramach wsparcia projektu, zuchy i harcerze ZHA wypełnili i wysłali pocztówki do wszystkich członków Parlamentu Europejskiego, którzy reprezentują Polskę. Chcemy, aby wszyscy członkowie Parlamentu Europejskiego otrzymali co najmniej jedną pocztówkę napisaną przez dziecko/nastolatka, opowiadającą się za prawem WSZYSTKICH dzieci do edukacji. W naszych kartkach prosiliśmy eurodeputowanych o wykorzystanie swoich wpływów i władzy aby zmienić sytuacje edukacyjną dzieci na całym świecie. Liczymy na Was!
Dlaczego opowiadamy się za dostępem każdego dziecka do wysokiej jakości edukacji? Ponieważ edukacja potężnie zmienia życie!
Wysokiej jakości edukacja jest potężna. Zapewnia wiedzę i umiejętności pozwalające na rozwój w szybko zmieniającym się świecie. Wysokiej jakości edukacja ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa dzieci i wykorzystania ich pełnego potencjału. Każde dziecko zasługuje na dobrej jakości edukację. Dlatego w 2024 r. musimy zwiększyć nasze wysiłki i zapewnić każdemu dziecku szansę, na jaką zasługuje.
Edukacja zmienia życie. Bez niej nic się nie zmienia. Niekorzystna sytuacja się utrzymuje. Ubóstwo trwa. Kiedy dziecko kończy edukację, otwiera się przed nim zupełnie nowy świat możliwości. Kiedy każde dziecko otrzymuje wykształcenie, korzysta na tym całe społeczeństwo. Kiedy edukujesz dziecko, nie zmieniasz tylko jednego życia, ale życie jego rodziny, społeczności i przyszłych pokoleń.
I. EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA (promowanie równego dostępu do edukacji dla chłopców i dziewcząt, dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci uciekających, uchodźców i migrantów)
a) Wspieranie dostępu do edukacji, zwłaszcza dla dziewcząt, dzieci z niepełnosprawnością i dzieci w trudnej sytuacji, które uciekają.
b) Kraje powinny zwracać szczególną uwagę na to, by dzieci z niepełnosprawnościami chodziły do szkoły i nie były pomijane.
c) Kraje powinny wspierać zwiększanie liczby dziewcząt uczęszczających do szkół – na przykład poprzez zwalczanie małżeństw dzieci, wczesnych ciąż, ubóstwa, przemocy ze względu na płeć i zastraszania.
d) Dzieci w ucieczce (uchodźcy, powracający, migranci oraz dzieci i młodzież wewnętrznie przesiedlona) powinny mieć dostęp do nauki i edukacji. Są one narażone na dodatkowe ryzyko podczas migracji w kraju lub przez granice międzynarodowe.
e) Kraje powinny dać dziewczętom więcej możliwości uczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczących ich przyszłości, ponieważ dziewczęta są często pomijane w tych decyzjach.
II. EDUKACJA W SYTUACJACH NAGŁYCH (promowanie nauki w okresie zagrożenia klimatycznego, klęsk żywiołowych i wojen)
a) Dzieci i młodzież w sytuacjach kryzysowych nie powinny pozostawać w tyle.
b) Edukacja jest prawem każdego dziecka, nawet podczas konfliktu.
c) Ochrona szkół, nauczycieli i uczniów przed atakami i innymi sytuacjami kryzysowymi.
d) Należy zainwestować więcej pieniędzy w edukację w sytuacjach kryzysowych. Dlaczego? Ponieważ sytuacje kryzysowe – na przykład powodzie, burze, susze i ekstremalne upały – mogą występować częściej wraz ze zmianami klimatu.
e) Dzieci na całym świecie powinny uczyć się o zmianach klimatu w szkole i zdobywać umiejętności, które pozwolą im przezwyciężyć załamanie klimatu.
f) Pieniądze z budżetu przeznaczonego na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym powinny być wydawane na szkolenie dziewcząt i chłopców w zakresie nowych umiejętności związanych z zieloną gospodarką.
g) Szkoły muszą być zbudowane na tyle dobrze, aby wytrzymać wpływ zmian klimatycznych – na przykład burze i powodzie.
III. FINANSOWANIE EDUKACJI (opowiadanie się za przyznaniem funduszy na edukację w budżetach UE i krajowych)
a) Edukacja jest inwestycją korzystną dla obu stron, ponieważ poprawa dostępu do wysokiej jakości edukacji ma kluczowe znaczenie dla rozwijających się dzieci i krajów.
b) Finansuj jakość edukacji TERAZ.
c) Edukacja jest priorytetem, który musi znaleźć odzwierciedlenie w krajowych politykach i budżetach.
d) Bezpieczne budżety na edukację.
e) Priorytetowe traktowanie i inwestowanie zasobów krajowych (finansowych, ludzkich) w walkę z kryzysem edukacyjnym.
IV. OBOWIĄZKOWE KSZTAŁCENIE PONADGIMNAZJALNE (opowiadanie się za kształceniem młodzieży w wieku 15-18 lat)
– Wszystkie dzieci w Europie powinny być objęte edukacją do 18 roku życia.
V. GLOBALNA RÓWNOŚĆ W EDUKACJI (wspieranie dostępu wszystkich dzieci na świecie do wysokiej jakości edukacji)
a) “Bogate” kraje powinny przeznaczać większe budżety pomocowe na wspieranie edukacji w “najbiedniejszych” krajach.
b) Wspieranie zrównoważonego uczenia się i programów edukacyjnych jako kluczowych czynników zmieniających ogólny rozwój ludzkości jako globalnej społeczności.
c) Edukacja jest inwestycją korzystną dla obu stron, ponieważ poprawa dostępu do wysokiej jakości edukacji ma kluczowe znaczenie dla rozwijających się dzieci i krajów.
d) Edukacja to nie tylko kwestia budowy szkół; musimy inwestować w nauczanie na odległość i nowe ścieżki, aby dotrzeć do najtrudniej dostępnych dzieci.
e) Edukacja jest prawem każdego dziecka, nawet w odległych obszarach.
f) Przyjęcie podejścia wielosektorowego poprzez promowanie rejestracji urodzeń, zdrowia, żywienia, WASH, uczestnictwa i wzmocnienia pozycji dziewcząt i chłopców poprzez edukację.