Informacje:
Rok powstania: 1945
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumacz: Katarzyna Dydak
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2018
Poziom trudności: 16+ lat
Wymagania próby na sprawność
1. Omów jakie cechy musi posiadać roślina, żeby została sklasyfikowana jako gatunek trawy.
2. Wyjaśnij jaki rodzaj korzeni posiadają wszystkie gatunki traw.
3. Określ ile gatunków roślin na całym świecie należy do rodziny traw (wiechlinowatych).
4. Wyjaśnij czy nasiona traw mają budowę taką jak nasiona roślin dwuliściennych (np fasola), czy jednoliściennych (np lilia, daktyl, kokos).
5. Wskaż jaka wyjątkowa cecha w rozwoju liści traw pozwala tym roślinom bujnie się rozwijać, mimo koszenia przez ludzi lub zjadania przez zwierzęta.
6. Wymień trzy gatunki traw jednorocznych, które wyrastają z nasion, kwitną, wytwarzają nasiona i obumierają tego samego roku.
7. Wymień trzy gatunki traw wieloletnich, których korzenie żyją z roku na rok, a tylko część nadziemna obumiera każdej jesieni.
8. W każdym z poniższych przypadków podaj nazwę jednego lub kilku gatunków traw, z których dany produkt został wykonany lub którego składnik pochodzi z traw:
a. chleb,
b. miotła (szczotka),
c. wędka,
d. klej,
e. alkohol zbożowy,
f. siano,
g. mamałyga,
h. melasa,
i. owsianka,
j. skrobia,
k. cukier,
l. biała mąka.
9. Wykonaj jedno z poniższych zadań:
a. Zbierz i poprawnie oznacz dziesięć gatunków traw uprawnych.
b. Napisz esej o różnorodnym zastosowaniu traw przez ludzi na całym świecie.
10. Zaprasuj lub zasusz, a następnie opraw i prawidłowo opisz łodygi kwiatowe lub nasienne dziesięciu gatunków traw powszechnie uważanych w Polsce za chwasty.
11. Oprócz dziesięciu gatunków z pkt. 10, dodatkowo zaprasuj lub zasusz, a następnie opraw i prawidłowo opisz łodygi kwiatowe lub nasienne dziesięciu gatunków traw rosnących w Polsce. Do tego zbioru mogą być zaliczone również rośliny z zebranej wcześniej kolekcji gatunków uprawnych (pkt 9.a).
Pliki do pobrania: