Informacje:
Rok powstania: 2021
Miejsce powstania: Wydział Północnoamerykański
Tłumacz: KZS
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2023
Wymagania próby na sprawność
1. Krótko opisz co oznacza stwierdzenie, że Bóg stworzył, pobłogosławił i poświęcił szabat (Rdz 2,1-3).
2. Odpowiedz na pytania:
a. Kiedy, zgodnie z tym, co mówi Biblia, zaczyna się i kończy szabat?
b. Jak przygotowanie na szabat w piątek pomaga zwiększyć korzyści z dnia sobotniego?
c. Jak rozumienie adwentystów odnośnie godzin szabatu różni się od religii żydowskiej?
3. Porównaj czwarte przykazanie w Wj 20,8-11 i Pwt 5,12-15. Jakie podobieństwa i różnice zauważasz? Jakie korzyści widział Mojżesz z powodu zachowywania szabatu? Jakie korzyści nadal można dostrzec?
4. Przeczytaj w małej grupie Iz 58,13-14. Przedyskutuj następujące zagadnienia:
a. Jakie aktywności ty i twoja rodzina podejmujecie podczas godzin szabatu.
b. Dlaczego preferujecie takie, a nie inne aktywności?
c. Jakie „kryteria oceny” używasz lub możesz użyć, żeby poznać wartość lub jej brak uczestnictwa w danej aktywności w szabat?
5. Przeczytaj w małej grupie Łk 14,1-6. Krótko przedyskutuj czego Jezus nauczał w tym wersecie o szabacie.
6. Przeczytaj przynajmniej 4 historie przedstawiające co Jezus robił w szabat. Wymień które z Jego działań pokazywały: 1) poświęcenie Bogu, 2) uwielbienie Boga, 3) służenie Bogu. Pomyśl o swoich doświadczeniach życiowych lub doświadczeniach innych osób żyjących współcześnie i skategoryzuj te historie w ten sam sposób.
7. Wyjaśnij tradycję uczestniczenia w nabożeństwach sobotnich. Odpowiedz na pytania:
a. Jak Jezus uczestniczył i wielbił Boga w szabat w synagodze?
b. Jakie odczucia towarzyszą ci podczas uczestnictwa w nabożeństwie? Wyjaśnij dlaczego czujesz się w ten sposób.
c. Jakie znaczenie ma dla Ciebie wspólne zbieranie się w szabat?
8. Przeprowadź wywiad z osobą, która zachowuje szabat od wielu lat, rozpoczynając go od poniższych pytań:
a. Jakie są twoje najlepsze wspomnienia sobotnie?
b. Co najbardziej lubisz w szabacie?
c. Jakie tradycje sobotnie miałaś / miałeś jako młoda osoba? Jak to wygląda teraz?
d. Jakie są twoje ulubione wspomnienia z kościoła lub w grupie młodzieżowej?
9. Zastanów się nad swoimi doświadczeniami w przygotowaniu i święceniu dwóch ostatnich szabatów. Jakie zmiany, jeżeli w ogóle, chciałabyś / chciałbyś wprowadzić, aby twoje święcenie szabatu było bardziej radosnym doświadczeniem?
10. Zilustruj poprzez rysunek, orgiami, rzeźbę lub inną wybraną przez siebie formę artystyczną, ulubioną scenę związaną z szabatem.
11. Odegraj scenkę pokazującą osobę pytającą o święcenie szabatu. Przedyskutuj swoje podejście i informacje jakimi możesz się podzielić.
12. Indywidualnie lub w grupie zrealizuj dwa z poniższych zadań (od momentu rozpoczęcia zdobywania tej sprawności):
a. Odwiedź kogoś w szpitalu lub domu opieki.
b. Odwiedź członka zboru, który od jakiegoś czasu nie przychodził do kościoła.
c. Zorganizuj i weź udział w spacerze na łonie natury.
d. Użyj mediów społecznościowych, aby skontaktować się z rodziną lub przyjacielem i zaoferuj modlitwę za tę osobę.
e. Weź aktywny udział w Globalnym Dniu Młodzieży.
f. Zaproś kogoś do domu na sobotni posiłek.
g. Inną aktywność zaakceptowaną przez instruktora.
13. Dowiedz się jak religijni Żydzi rozpoczynają i kończą szabat. Wraz z rodziną lub grupą włącz kilka z tych zwyczajów do szczególnych ceremonii rozpoczynających i kończących szabat. Zwyczaje mogą obejmować specjalne posiłki, pieśni, czytanie, szczególne modlitwy oraz świece, itp. Podsumuj i oceń to doświadczenie i określ, co było dla ciebie najbardziej znaczące.
Pliki do pobrania:
Indeks (kliknij aby pobrać)