Cytologia
19 grudnia 2023Życie misjonarza
19 grudnia 2023Informacje:
Rok powstania: 2021
Miejsce powstania: Wydział Północnoamerykański
Tłumacz: KZS
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2023
Wymagania próby na sprawność
1. Krótko opisz co oznacza stwierdzenie, że Bóg stworzył, pobłogosławił i poświęcił szabat (Rdz 2,1-3).
2. Odpowiedz na pytania:
a. Kiedy, zgodnie z tym, co mówi Biblia, zaczyna się i kończy szabat?
b. Jak przygotowanie na szabat w piątek pomaga zwiększyć korzyści z dnia sobotniego?
c. Jak rozumienie adwentystów odnośnie godzin szabatu różni się od religii żydowskiej?
b. Jak przygotowanie na szabat w piątek pomaga zwiększyć korzyści z dnia sobotniego?
c. Jak rozumienie adwentystów odnośnie godzin szabatu różni się od religii żydowskiej?
3. Porównaj czwarte przykazanie w Wj 20,8-11 i Pwt 5,12-15. Jakie podobieństwa i różnice zauważasz? Jakie korzyści widział Mojżesz z powodu zachowywania szabatu? Jakie korzyści nadal można dostrzec?
4. Przeczytaj w małej grupie Iz 58,13-14. Przedyskutuj następujące zagadnienia:
a. Jakie aktywności ty i twoja rodzina podejmujecie podczas godzin szabatu.
b. Dlaczego preferujecie takie, a nie inne aktywności?
c. Jakie „kryteria oceny” używasz lub możesz użyć, żeby poznać wartość lub jej brak uczestnictwa w danej aktywności w szabat?
b. Dlaczego preferujecie takie, a nie inne aktywności?
c. Jakie „kryteria oceny” używasz lub możesz użyć, żeby poznać wartość lub jej brak uczestnictwa w danej aktywności w szabat?
5. Przeczytaj w małej grupie Łk 14,1-6. Krótko przedyskutuj czego Jezus nauczał w tym wersecie o szabacie.
6. Przeczytaj przynajmniej 4 historie przedstawiające co Jezus robił w szabat. Wymień które z Jego działań pokazywały: 1) poświęcenie Bogu, 2) uwielbienie Boga, 3) służenie Bogu. Pomyśl o swoich doświadczeniach życiowych lub doświadczeniach innych osób żyjących współcześnie i skategoryzuj te historie w ten sam sposób.
7. Wyjaśnij tradycję uczestniczenia w nabożeństwach sobotnich. Odpowiedz na pytania:
a. Jak Jezus uczestniczył i wielbił Boga w szabat w synagodze?
b. Jakie odczucia towarzyszą ci podczas uczestnictwa w nabożeństwie? Wyjaśnij dlaczego czujesz się w ten sposób.
c. Jakie znaczenie ma dla Ciebie wspólne zbieranie się w szabat?
b. Jakie odczucia towarzyszą ci podczas uczestnictwa w nabożeństwie? Wyjaśnij dlaczego czujesz się w ten sposób.
c. Jakie znaczenie ma dla Ciebie wspólne zbieranie się w szabat?
8. Przeprowadź wywiad z osobą, która zachowuje szabat od wielu lat, rozpoczynając go od poniższych pytań:
a. Jakie są twoje najlepsze wspomnienia sobotnie?
b. Co najbardziej lubisz w szabacie?
c. Jakie tradycje sobotnie miałaś / miałeś jako młoda osoba? Jak to wygląda teraz?
d. Jakie są twoje ulubione wspomnienia z kościoła lub w grupie młodzieżowej?
b. Co najbardziej lubisz w szabacie?
c. Jakie tradycje sobotnie miałaś / miałeś jako młoda osoba? Jak to wygląda teraz?
d. Jakie są twoje ulubione wspomnienia z kościoła lub w grupie młodzieżowej?
9. Zastanów się nad swoimi doświadczeniami w przygotowaniu i święceniu dwóch ostatnich szabatów. Jakie zmiany, jeżeli w ogóle, chciałabyś / chciałbyś wprowadzić, aby twoje święcenie szabatu było bardziej radosnym doświadczeniem?
10. Zilustruj poprzez rysunek, orgiami, rzeźbę lub inną wybraną przez siebie formę artystyczną, ulubioną scenę związaną z szabatem.
11. Odegraj scenkę pokazującą osobę pytającą o święcenie szabatu. Przedyskutuj swoje podejście i informacje jakimi możesz się podzielić.
12. Indywidualnie lub w grupie zrealizuj dwa z poniższych zadań (od momentu rozpoczęcia zdobywania tej sprawności):
a. Odwiedź kogoś w szpitalu lub domu opieki.
b. Odwiedź członka zboru, który od jakiegoś czasu nie przychodził do kościoła.
c. Zorganizuj i weź udział w spacerze na łonie natury.
d. Użyj mediów społecznościowych, aby skontaktować się z rodziną lub przyjacielem i zaoferuj modlitwę za tę osobę.
e. Weź aktywny udział w Globalnym Dniu Młodzieży.
f. Zaproś kogoś do domu na sobotni posiłek.
g. Inną aktywność zaakceptowaną przez instruktora.
b. Odwiedź członka zboru, który od jakiegoś czasu nie przychodził do kościoła.
c. Zorganizuj i weź udział w spacerze na łonie natury.
d. Użyj mediów społecznościowych, aby skontaktować się z rodziną lub przyjacielem i zaoferuj modlitwę za tę osobę.
e. Weź aktywny udział w Globalnym Dniu Młodzieży.
f. Zaproś kogoś do domu na sobotni posiłek.
g. Inną aktywność zaakceptowaną przez instruktora.
13. Dowiedz się jak religijni Żydzi rozpoczynają i kończą szabat. Wraz z rodziną lub grupą włącz kilka z tych zwyczajów do szczególnych ceremonii rozpoczynających i kończących szabat. Zwyczaje mogą obejmować specjalne posiłki, pieśni, czytanie, szczególne modlitwy oraz świece, itp. Podsumuj i oceń to doświadczenie i określ, co było dla ciebie najbardziej znaczące.
Pliki do pobrania:
Indeks (kliknij aby pobrać)