Informacje:
Rok powstania: 2001
Miejsce powstania: Wydział Południowopacyficzny
Tłumacz: Błażej Owczarek
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2014
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Opowiedz kim są Aborygeni, skąd się wywodzą oraz określ ile plemion zamieszkiwało Australię, gdy Europejczycy rozpoczęli jej kolonizację.
2. Wyjaśnij na czym polega system plemienny oraz czym są totemy Aborygenów.
3. Omów w grupie czym żywią się Aborygeni, zwracając uwagę na:
a. rodzaje pożywienia,
b. sposoby zdobywania pożywienia,
c. sposoby przygotowywania pożywienia.
4. Dowiedz się gdzie mieszkają Aborygeni oraz odpowiedz na poniższe pytania:
a. Z czego są wykonane ich domy?
b. Dlaczego ich domy nie są trwałe?
c. Gdzie śpią młodzi mężczyźni i chłopcy?
5. Dowiedz się jak Aborygeni porozumiewają się z innymi plemionami, które mogą nie znać ich języka oraz odpowiedz na poniższe pytania:
a. Jak wysyłają sygnały do innych osób z tego samego plemienia?
b. Jakie znaczenie ma Czuringa (lub Tjuringa)?
6. Dowiedz się jakimi towarami handlują i wymieniają się Aborygeni oraz jakich artykułów gospodarstwa domowego używają na co dzień.
7. Omów jakich broni używają Aborygeni podczas polowań oraz wojen.
8. Opisz czym jest “corrobore”, wyjaśnij jaki jest jego cel. Omów czy są “clapsticks” oraz “didgeridoo”.
9. Dowiedz się w jakie gry grają dzieci Aborygenów oraz odpowiedz na poniższe pytania:
a. W jaki sposób trenują młodzi mężczyźni?
b. Jak przebiega inicjacja młodych mężczyzn?
c. Czym jest “ziemia bora”?
d. Czym jest “bullroarer”?
10. Wyjaśnij jakie są dwa główne rodzaje sztuki Aborygenów.
11. Krótko opowiedz historię Aborygenów od czasów rozpoczęcia kolonizacji Australii przez białych ludzi, wyjaśniając między innymi jaka była polityka rządu Australii na przestrzeni lat oraz jaką pracę misyjną prowadzili chrześcijanie.
Pliki do pobrania: