Informacje:
Rok powstania: 2004
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumacz: Adam Kasprzak
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2018
Poziom trudności: 16+ lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wyjaśnij co oznacza pojęcie „dziedziczność”.
2. Narysuj schemat komórki zwierzęcej i prawidłowo zaznacz na nim podane niżej elementy:
a. błona komórkowa,
b. cytoplazma,
c. jądro komórkowe,
d. błona jądrowa,
e. aparat Golgiego,
f. rybosomy.
3. Odpowiedz na podane niżej pytania:
a. Czym jest chromosom i gdzie się znajduje?
b. Czym jest gen i gdzie jest umiejscowiony?
c. Czym jest „allel”?
d. Czym różni się allel dominujący od recesywnego?
4. Określ swój genotyp na podstawie podanych niżej cech genetycznych:
a. wdowi szpic,
b. wolny płatek uszny,
c. dołeczki w policzkach,
d. kciuk autostopowicza,
e. klinodaktylia,
f. włosy na palcach,
g. zwijanie języka w rurkę,
h. drugi palec u stopy dłuższy niż pierwszy.
5. Za pomocą szachownicy Punnetta ustal prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych genotypów i fenotypów u potomstwa w skrzyżowanych osobników:
a. WW (wysoki) z ww (niski),
b. Ww (wysoki) z Ww (wysoki),
c. Ww (wysoki) z ww (niski).
6. Mitoza. Wykonaj podane niżej zadania:
a. Omów jakie znaczenie ma proces mitozy.
b. Narysuj schemat ilustrujący przebieg procesu mitozy, uwzględniając kolejne fazy: profazę, metafazę, anafazę oraz telofazę.
c. Krótko wyjaśnij jak zachodzi proces kopiowania DNA w chromosomach podczas mitozy.
7. Mejoza. Wykonaj poniższe zadania:
a. Omów jakie znaczenie ma proces mejozy oraz czym różni się mitoza od mejozy.
b. Narysuj schemat ilustrujący przebieg procesu mejozy, uwzględniając kolejne fazy: pierwszy podział mejotyczny (profazę I, metafazę I, anafazę I, telofazę I) oraz drugi podział mejotyczny (profazę II, metafazę II, anafazę II, telofazę II).
c. Odpowiedz na pytanie: czy komórki potomne powstające w wyniku mejozy pozostają haploidalne? Odpowiedź uzasadnij.
8. Opisz proces w jaki sposób DNA koduje białka, które wpływają na powstawanie cech genetycznych, wykorzystując przygotowane pomoce wizualne (schematy lub modele papierowe).
9. Wyjaśnij czym jest mutacja. Wykorzystując schematy lub modele papierowe w/w (pkt. 8), przedstaw wpływ mutacji na cechy genetyczne.
10. Dowiedz się o co najmniej pięciu chorobach genetycznych. Opowiedz historię znanego powszechnie człowieka lub znajomego, chorującego na jedną z nich, wyjaśniając w jaki sposób choroba wpływa/-ła na życie tego człowieka.
11. Wyjaśnij czy dziedziczność w sensie biologicznym jest jedynym czynnikiem, który ma wpływ na charakter człowieka.
12. Znajdź co najmniej trzy fragmenty z dzieł Ellen G. White, w których autorka odnosi się do kwestii kształtowania charakteru człowieka i dziedziczności.
Pliki do pobrania: