
Seksualność człowieka
21 stycznia 2023
Camporee 2023 – Zgłoszenie
22 stycznia 2023Informacje:
Rok powstania: 1986
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumaczenie: KZS
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2023
Wymagania próby na sprawność
1. Na schemacie lub modelu ludzkiego mózgu nazwij poszczególne części i krótko opisz ich funkcje: rdzeń przedłużony, most, móżdżek, śródmózgowie, wzgórze, podwzgórze, przysadka mózgowa i kresomózgowie.
2. Wyjaśnij co to jest neuron. Narysuj neuron i podpisz jego części. Którędy informacja trafia do neuronu i którędy wydostaje się z niego?
3. Omów, w jaki sposób leki o działaniu narkotycznym wpływają na działanie neuronów, a w szczególności na synapsy. Uczyń zobowiązanie, aby nigdy nie przyjmować takich leków jeśli nie będzie to uzasadnione medycznie (np. opinia lekarza).
4. Wyjaśnij czym jest odruch. Wykonaj test odruchu kolana na wybranej osobie. (Instrukcja: Delikatnie stuknij kogoś pod rzepką, kiedy noga osoby wisi ponad krawędzią krzesła). Wyjaśnij dlaczego tak się dzieje (w swojej odpowiedzi użyj następujących terminów: neuron czuciowy, neuron ruchowy, rdzeń kręgowy). Dlaczego lekarze używają tego testu podczas badania?
5. Omów czym jest neuron czuciowy i co to jest „adaptacja”. Zademonstruj adaptację wykonując następujące czynności:
a. Połóż rękę luźno na stole, na dłoni umieść mały korek(lub coś bardzo lekkiego). Zaobserwuj co czujesz w tym momencie oraz po minucie bez poruszania dłonią.
b. Włóż jeden palec jednej ręki do miski z zimną wodą, a jeden palec drugiej ręki do miski z ciepłą wodą. Po 30 sekundach włóż oba palce do wody o temperaturze pokojowej. Opowiedz, co czujesz.
c. Jaka duchowa lekcja płynie z pojęcia adaptacji?
6. Podaj podobieństwa i różnice między zmysłem smaku i węchu. Narysuj mapę języka opisującą obszary, które odpowiadają za odczuwanie następujących smaków: słodki, kwaśny, gorzki, słony. Instrukcja: przygotuj kilka patyczków kosmetycznych oraz następujący zestaw próbek: posłodzona woda (słodkie), sok z cytryny (kwaśne), tonik (napój) (gorzkie) i posolona woda (słone), następnie delikatnie dotykaj patyczkiem nasączonym jednym ze smaków poszczególnych obszarów języka. Zaobserwuj, który obszar języka reagował na dany smak. Przepłucz usta czystą wodą i zmień patyczek na nowy przed każdą próbą.
7. Wykonaj rysunki różnych części oka oraz wyjaśnij czym jest plamka ślepa? Znajdź swoją plamkę ślepą. Instrukcja: Narysuj bardzo małą czarną kropkę w centrum białej kartki. Zamknij jedno oko i patrz na kartkę bezpośrednio przed sobą. Trzymaj kartkę na odległość wyprostowanej ręki, następnie przybliżaj ją, aż kropka na kartce zniknie (Zazwyczaj zauważamy to, kiedy kropka jest trochę poniżej linii wzroku – to bardzo ważne).
8.Opisz trzy podstawowe części ucha i powiedz jakie są ich funkcje. Wyjaśnij dlaczego poniższe aktywności mogą być szkodliwe dla słuchu:
a. Słuchanie muzyki przez słuchawki douszne.
b. Wkładanie podłużnych przedmiotów do uszu.
c. Przebywanie w pierwszym rzędzie na głośnym koncercie.
d. Nieprawidłowe leczenie infekcji uszu.
e. Stanie za odrzutowcem na lotnisku.
9. Wykonaj jedno lub więcej z poniższych zadań: (kilka z tych aktywności może wymagać współpracy z personelem medycznym lub wykładowcami akademickimi – są to osoby, które zwykle są chętne do współpracy z harcerzami):
a. Zapoznaj się z elektroencefalogramem (EEG) lub obserwuj przeprowadzane badanie i opisz czego można się dowiedzieć z wyników tego badania.
b. Obserwuj badanie wykrywaczem kłamstw. Krótko wytłumacz na czym polega to badanie.
c. Zapoznaj się z wynikiem rezonansu magnetycznego (MRI) lub obserwuj przeprowadzone badanie oraz wytłumacz czego można się dowiedzieć z wyników tego badania.
d. Obejrzyj neuron pod mikroskopem.
e. Obserwuj kogoś kto został poddany znieczuleniu miejscowemu lub ogólnemu. Wyjaśnij, jak działają środki znieczulające.
f. Obejrzyj prawdziwy ludzki mózg („świeży” lub zakonserwowany).
10. Wymień co najmniej 5 rzeczy, które możesz robić aby uchronić swój mózg przed uszkodzeniem.
11. Wykonaj jedno z poniższych zadań:
a. Odwiedź i pomóż w opiece (min. 2 godziny) nad kimś kto ma uszkodzony mózg i potrzebuje specjalnej opieki. Opisz specjalne potrzeby tej osoby.
b. Krótko opisz następujące zaburzenia układu nerwowego: Choroba Alzheimera, Stwardnienie Rozsiane (SM), Epilepsja, Depresja Kliniczna, Zespół Downa, Choroba Huntingtona, Dziecięce Porażenie Mózgowe, Paraplegia.
12. Znajdź co najmniej 3 teksty w Biblii odnoszące się do twojego umysłu i decyzji, które podejmujesz w życiu.
Pliki do pobrania: