Informacje:
Rok powstania: 1956
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumacz: Sara Kubień
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2017
Poziom trudności: 12-15 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Opisz, opowiedz lub wykonaj ilustracje przedstawiające w jaki sposób pionierzy zaspokajali podstawowe potrzeby życiowe:
a. mieszkanie i umeblowanie,
b. ubrania,
c. jedzenie,
d. gotowanie,
e. ogrzewanie i oświetlenie,
f. narzędzia i rękodzieło,
g. higiena osobista,
h. transport.
2. Za pomocą wiązań konstrukcyjnych zbuduj użyteczny mebel. Naucz się wiązać niżej wymienione wiązania:
a. wiązanie prostopadłe,
b. wiązanie po przekątnej,
c. wiązanie równoległe i trójnogu,
d. wiązanie podłużne (ciągłe).
3. Wykonaj jedno z niżej wymienionych zadań:
a. Wypleć koszyk używając naturalnych materiałów.
b. Uszyj parę skórzanych mokasynów.
c. Uszyj ręcznie damskie nakrycie głowy (czepek).
d. Wykonaj prostą zabawkę używaną przez dzieci pionierów..
4. Dowiedz się jak zrobić mąkę zdatną do pieczenia z co najmniej jednej dzikiej rośliny jadalnej.
5. Zbuduj ognisko z naturalnych materiałów, a następnie rozpal je bez użycia zapałek. Utrzymaj ogień przez co najmniej pięć minut. Do rozpalenia ognia użyj: krzesiwa, łuku ogniowego, soczewki lub wiecznej zapałki.
6. Zademonstruj swoje umiejętności właściwego posługiwania się siekierą, poprzez wykonanie niżej wymienionych zadań:
a. Omów najlepsze typy siekier i ich zastosowanie.
b. Zademonstruj poprawne ostrzenie siekiery.
c. Wymień i stosuj w praktyce zasady bezpiecznego posługiwania się siekierą.
d. Zademonstruj jak poprawnie używać siekiery.
e. Poprawnie przetnij na pół kłodę o średnicy co najmniej 20 cm.
f. Poprawnie rozłup pieniek o średnicy co najmniej 20 cm oraz wysokości co najmniej 30 cm..
7. Wykonaj dwa z niżej wymienionych zadań:
a. Sporządź trzyżyłową linę o długości co najmniej trzech metrów z naturalnych materiałów lub ze sznurka.
b. Zademonstruj wiązanie oraz omów zastosowanie dziesięciu węzłów, przydatnych pionierom.
c. Przy użyciu liny oraz naturalnych materiałów, wykonaj urządzenie umożliwiające przenoszenie ciężkich przedmiotów.
d. Zbuduj praktyczną i komfortową latrynę.
8. Wyjaśnij dlaczego dla pionierów utrzymanie higieny było konieczne (do czego prowadziły zaniedbania) jeśli chodzi o: odpady, odchody, higienę osobistą, pranie ubrań oraz mycie naczyń.
9. W grupie kilku osób weź aktywnie udział w budowie mostu linowego lub drewnianego o długości co najmniej trzech metrów. Podczas budowania używaj wiązań konstrukcyjnych lub innych użytecznych węzłów.
10. Opowiedz o czterech sposobach zachowania piękna dzikiej przyrody.
11. Wykonaj dwa z niżej wymienionych zadań:
a. zrób świecę (z wosku, parafiny) lub inne źródło światła, którego używali pionierzy,
b. wykonaj kostkę mydła,
c. wydój krowę,
d. ubij masło,
e. zrób pióro do pisania (np. z gęsich lotek) i zaprezentuj umiejętność posługiwania się nim,
f. zrób lalkę z liści kukurydzy,
g. pomóż w uszyciu kołdry.
12. Poznaj pięć domowych (naturalnych) leków, przygotowanych z dzikich roślin oraz dowiedz się w jakich przypadkach można je stosować.
13. Wykonaj jedno z niżej wymienionych zadań:
a. W grupie kilku osób zbuduj tratwę, wykorzystując poznane wiązania konstrukcyjne, a następnie przepłyń na niej po rzece dystans co najmniej ośmiu kilometrów.
b. W towarzystwie doświadczonego jeźdźca weź udział w dwudniowej, 25-kilometrowej wyprawie konnej, wioząc wszystkie potrzebne rzeczy na grzbiecie konia. Naucz się odpowiednio pakować potrzebny ekwipunek na konia.
c. Pod okiem doświadczonego instruktora weź udział w dwudniowym, 25-kilometrowym spływie kanadyjkami, transportując wszystkie potrzebne rzeczy w odpowiedni sposób.
d. W towarzystwie doświadczonego przewodnika uczestniczył w dwudniowej, 25-kilometrowej pieszej wyprawie z plecakiem, niosąc w nim cały potrzebny ekwipunek.
Pliki do pobrania: