
Przygoda z Jezusem
17 stycznia 2024
Gotowanie
22 stycznia 2024Wymagania próby na sprawność
Informacje:
Rok powstania: 2012
Miejsce powstania: Wydział Południowoamerykański
Tłumacz: KZS
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2024
Wymagania próby na sprawność
1. Zdefiniuj pojęcie „archeologia” i wskaż różnice pomiędzy archeologią a paleontologią.
2. Zdefiniuj następujące pojęcia:
a. Papirologia
b. Egiptologia
c. Asyriologia
d. Orientalista
e. Pismo klinowe
f. Hieroglificzny
g. Paleografia
h. Antykwariusz
i. Stanowisko archeologiczne
j. Stratygrafia
k. Tell (tall) / ruina (khirbet)
l. Replika.
b. Egiptologia
c. Asyriologia
d. Orientalista
e. Pismo klinowe
f. Hieroglificzny
g. Paleografia
h. Antykwariusz
i. Stanowisko archeologiczne
j. Stratygrafia
k. Tell (tall) / ruina (khirbet)
l. Replika.
3. Zdefiniuj pojęcia biblijnego maksymalizmu i minimalizmu.
4. Opisz lub zilustruj 10 narzędzi używanych w archeologicznych pracach wykopaliskowych. Jeżeli to możliwe, zademonstruj jak używać niektórych z nich.
5. Opisz najważniejsze techniki datowania archeologicznych artefaktów.
6. Wymień 3 korzyści jakie biblijna archeologia może przynieść osobie studiującej Biblię.
7. Przedstaw historię archeologii (minimum 20 znaczących wydarzeń) za pomocą:
a. Napisania dwustronicowego raportu,
b. Zilustrowania na osi czasu,
c. Stworzenia prezentacji,
d. Innego sposobu prezentacji zaakceptowanego przez instruktora.
b. Zilustrowania na osi czasu,
c. Stworzenia prezentacji,
d. Innego sposobu prezentacji zaakceptowanego przez instruktora.
8. Podziel się z grupą lub instruktorem informacjami na temat każdego z poniższych sławnych archeologów (lub innych archeologów znaczących dla twojego regionu, kraju lub wydziału). Poznaj jak najwięcej szczegółów na ich temat.
a. Jean-Francois Champollion
b. Edward Robinson
c. William Foxwell Albright
d. Kazimierz Michałowski
b. Edward Robinson
c. William Foxwell Albright
d. Kazimierz Michałowski
9. Stwórz katalog 10 archeologicznych odkryć powiązanych z historiami biblijnymi ze Starego lub Nowego Testamentu. Katalog powinien:
a. Być ułożony w porządku chronologicznym lub geograficznym,
b. Pogrupowany zgodnie z wydarzeniami zawartymi w Starym lub Nowym Testamencie,
c. Zawierać zdjęcia,
d. Zawierać tekst,
e. Zawierać bibliografię,
f. Zawierać osobisty komentarz na temat każdego artefaktu lub odkrycia.
b. Pogrupowany zgodnie z wydarzeniami zawartymi w Starym lub Nowym Testamencie,
c. Zawierać zdjęcia,
d. Zawierać tekst,
e. Zawierać bibliografię,
f. Zawierać osobisty komentarz na temat każdego artefaktu lub odkrycia.
10. Korzystając z dostępnych źródeł (video, książki, czasopisma, gazety, itp.) zapoznaj się z informacjami na temat 5 prowadzonych aktualnie na świecie prac wykopaliskowych, które są istotne dla zrozumienia wydarzeń biblijnych. Wyjaśnij dlaczego każde z tych wykopalisk jest znaczące dla zrozumienia biblijnych tekstów.
11. Wykonaj jedno z poniższych zadań:
a. Wykonaj prosty model Jerozolimy zwracając uwagę na:
– rzeźbę terenu,
– różne granice miasta w czasie pierwszej świątyni (czasy Dawida i Salomona), drugiej świątyni (czasy Heroda i Jezusa Chrystusa) oraz w czasach współczesnej Jerozolimy,
– główne stanowiska archeologiczne,
– główne miejsca religijnych wydarzeń.
b. Wykonaj pozorowane wykopalisko archeologiczne (często nazywane „wykopaliskami szkolnymi”). Zorganizuj kopanie lub w znaczący sposób uczestnicz we wszystkich etapach procesu kopania obejmujących:
– zbieranie narzędzi,
– ogradzanie miejsca wykopalisk,
– kopanie,
– identyfikowanie artefaktów,
– identyfikowanie kontekstu artefaktów,
– rejestrowanie danych,
– ocenianie znaczenia procesu wykopalisk.
– rzeźbę terenu,
– różne granice miasta w czasie pierwszej świątyni (czasy Dawida i Salomona), drugiej świątyni (czasy Heroda i Jezusa Chrystusa) oraz w czasach współczesnej Jerozolimy,
– główne stanowiska archeologiczne,
– główne miejsca religijnych wydarzeń.
b. Wykonaj pozorowane wykopalisko archeologiczne (często nazywane „wykopaliskami szkolnymi”). Zorganizuj kopanie lub w znaczący sposób uczestnicz we wszystkich etapach procesu kopania obejmujących:
– zbieranie narzędzi,
– ogradzanie miejsca wykopalisk,
– kopanie,
– identyfikowanie artefaktów,
– identyfikowanie kontekstu artefaktów,
– rejestrowanie danych,
– ocenianie znaczenia procesu wykopalisk.
Pliki do pobrania:
Indeks (kliknij aby pobrać)
Link do wymagań w języku angielskim:




