
Budowanie ogniska i kuchnia obozowa
5 czerwca 2018
Obóz zimowy
7 czerwca 2018Informacje:
Rok powstania: 2004
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumacz: Adam Kasprzak
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2018
Poziom trudności: 16+ lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wyjaśnij co oznacza pojęcie „dziedziczność”.
2. Narysuj schemat komórki zwierzęcej i prawidłowo zaznacz na nim podane niżej elementy:
a. błona komórkowa,
b. cytoplazma,
c. jądro komórkowe,
d. błona jądrowa,
e. aparat Golgiego,
f. rybosomy.
b. cytoplazma,
c. jądro komórkowe,
d. błona jądrowa,
e. aparat Golgiego,
f. rybosomy.
3. Odpowiedz na podane niżej pytania:
a. Czym jest chromosom i gdzie się znajduje?
b. Czym jest gen i gdzie jest umiejscowiony?
c. Czym jest „allel”?
d. Czym różni się allel dominujący od recesywnego?
b. Czym jest gen i gdzie jest umiejscowiony?
c. Czym jest „allel”?
d. Czym różni się allel dominujący od recesywnego?
4. Określ swój genotyp na podstawie podanych niżej cech genetycznych:
a. wdowi szpic,
b. wolny płatek uszny,
c. dołeczki w policzkach,
d. kciuk autostopowicza,
e. klinodaktylia,
f. włosy na palcach,
g. zwijanie języka w rurkę,
h. drugi palec u stopy dłuższy niż pierwszy.
b. wolny płatek uszny,
c. dołeczki w policzkach,
d. kciuk autostopowicza,
e. klinodaktylia,
f. włosy na palcach,
g. zwijanie języka w rurkę,
h. drugi palec u stopy dłuższy niż pierwszy.
5. Za pomocą szachownicy Punnetta ustal prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych genotypów i fenotypów u potomstwa w skrzyżowanych osobników:
a. WW (wysoki) z ww (niski),
b. Ww (wysoki) z Ww (wysoki),
c. Ww (wysoki) z ww (niski).
b. Ww (wysoki) z Ww (wysoki),
c. Ww (wysoki) z ww (niski).
6. Mitoza. Wykonaj podane niżej zadania:
a. Omów jakie znaczenie ma proces mitozy.
b. Narysuj schemat ilustrujący przebieg procesu mitozy, uwzględniając kolejne fazy: profazę, metafazę, anafazę oraz telofazę.
c. Krótko wyjaśnij jak zachodzi proces kopiowania DNA w chromosomach podczas mitozy.
b. Narysuj schemat ilustrujący przebieg procesu mitozy, uwzględniając kolejne fazy: profazę, metafazę, anafazę oraz telofazę.
c. Krótko wyjaśnij jak zachodzi proces kopiowania DNA w chromosomach podczas mitozy.
7. Mejoza. Wykonaj poniższe zadania:
a. Omów jakie znaczenie ma proces mejozy oraz czym różni się mitoza od mejozy.
b. Narysuj schemat ilustrujący przebieg procesu mejozy, uwzględniając kolejne fazy: pierwszy podział mejotyczny (profazę I, metafazę I, anafazę I, telofazę I) oraz drugi podział mejotyczny (profazę II, metafazę II, anafazę II, telofazę II).
c. Odpowiedz na pytanie: czy komórki potomne powstające w wyniku mejozy pozostają haploidalne? Odpowiedź uzasadnij.
b. Narysuj schemat ilustrujący przebieg procesu mejozy, uwzględniając kolejne fazy: pierwszy podział mejotyczny (profazę I, metafazę I, anafazę I, telofazę I) oraz drugi podział mejotyczny (profazę II, metafazę II, anafazę II, telofazę II).
c. Odpowiedz na pytanie: czy komórki potomne powstające w wyniku mejozy pozostają haploidalne? Odpowiedź uzasadnij.
8. Opisz proces w jaki sposób DNA koduje białka, które wpływają na powstawanie cech genetycznych, wykorzystując przygotowane pomoce wizualne (schematy lub modele papierowe).
9. Wyjaśnij czym jest mutacja. Wykorzystując schematy lub modele papierowe w/w (pkt. 8), przedstaw wpływ mutacji na cechy genetyczne.
10. Dowiedz się o co najmniej pięciu chorobach genetycznych. Opowiedz historię znanego powszechnie człowieka lub znajomego, chorującego na jedną z nich, wyjaśniając w jaki sposób choroba wpływa/-ła na życie tego człowieka.
11. Wyjaśnij czy dziedziczność w sensie biologicznym jest jedynym czynnikiem, który ma wpływ na charakter człowieka.
12. Znajdź co najmniej trzy fragmenty z dzieł Ellen G. White, w których autorka odnosi się do kwestii kształtowania charakteru człowieka i dziedziczności.
Pliki do pobrania:




