Odnawialne źródła energii
22 kwietnia 2020Ekologia zaawansowana
23 kwietnia 2020 Informacje:
Rok powstania: 1972
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Opracowanie po polsku: Grupa ds. sprawności
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2020
Poziom trudności: 12-15 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Sporządź wykres przedstawiający ekosystem słodkowodnego stawu z użyciem wklejonych wizerunków zwierząt.
2. Skonstruuj piramidy troficzne dla jednego lokalnie występującego gatunku organizmu z każdej z poniższych gromad:
a. ssaki,
b. ptaki,
c. gady,
d. płazy.
3. Poznaj znaczenie poniższych pojęć:
a. ekologia,
b. biocenoza,
c. łańcuch pokarmowy,
d. komensalizm,
e. sukcesja ekologiczna,
f. plankton,
g. sozologia,
h. klimaks,
i. eutrofizacja,
j. biom.
b. biocenoza,
c. łańcuch pokarmowy,
d. komensalizm,
e. sukcesja ekologiczna,
f. plankton,
g. sozologia,
h. klimaks,
i. eutrofizacja,
j. biom.
4. Prowadź skrupulatne obserwacje i studium książek, dotyczących siedliska wybranego małego zwierzątka, występującego w twojej okolicy. Następnie napisz sprawozdanie ze swoich badań na 700 słów, którego połowę poświęć wnioskom z obserwacji obszaru, a drugą połowę wnioskom ze studium książek.
5. Zdefiniuj pojęcie „Ekosystem” oraz wyjaśnij jakie czynniki biologiczne i fizyczne wpływają na utrzymanie w nim stanu równowagi wewnętrznej (homeostazy).
6. Dowiedz się:
a. jak funkcjonuje gospodarka odpadami w twojej społeczności/ gminie/ okolicy,
b. jaka ilość produkowanych odpadów przypada na jedną rodzinę:
– w ciągu tygodnia,
– w ciągu roku;
c. jakie działania mogą być podjęte, aby zredukować ilość produkowanych odpadów.
7. Na podstawie informacji pochodzących z wiarygodnego źródła, sporządź 30- dniowy wykres przedstawiający poziom zanieczyszczenia lub jakości powietrza w jednym z najbliższych, dużych miast. Określ przyczyny osiągania przez wykres wysokich wartości.
8. Sporządź listę 10 działań, które mogą zostać podjęte, aby aktywnie chronić otaczające środowisko i odwrócić niekorzystne zmiany, które w nim zaszły. Wprowadź 4 z nich w życie codzienne.
9. Odszukaj w Biblii lub w tekstach Ducha Proroctwa fragmenty dotyczące ekologii, wyjaśnij, czy znajdują one zastosowanie w czasach współczesnych.
Pliki do pobrania: