Informacje:
Rok powstania: 2009
Miejsce powstania: Wydział Północnoamerykański
Opracowanie po polsku: Grupa ds. sprawności
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2020
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Sporządź listę różnych środków transportu, którymi podróżują ludzie na świecie (im więcej różnych tym lepiej), a następnie wykonaj poniższe zadania:
a. Spośród wypisanych środków transportu określ „Top 5” najpopularniejszych.
b. Wskaż co najmniej po trzy wady i zalety dla każdego środka transportu z listy „Top 5”.
2. Dla każdego z poniższych rodzajów zakwaterowania, sporządź listę kilku zalet i kilku wad:
a. hotel lub motel,
b. hostel lub schronisko młodzieżowe,
c. u rodziny lub znajomych,
d. kamper lub przyczepa kempingowa,
e. pole namiotowe,
f. ośrodek wczasowy lub wypoczynkowy.
3. Wymień, jakie dokumenty mogą być potrzebne w zależności od sposobu podróżowania oraz krótko wyjaśnij znaczenie każdego z wymienionych dokumentów.
4. Obejrzyj co najmniej jeden odcinek programu podróżniczego (przewodnika), przedstawiający jakieś ciekawe kulturowo lub geograficznie miejsce na świecie.
5. Omów w grupie jakie nastawienie powinny mieć osoby podróżujące za granicę, a następnie wnioski z dyskusji zbierz w postaci listy zasad lub wskazówek dla podróżnych.
6. Stwórz prosty plan siedmiodniowej* wycieczki rodzinnej lub 3-4 osobowej grupy znajomych, zawierający informacje na temat odwiedzanych miejsc dla każdego z poniżej wymienionych rodzajów atrakcji:
a. co najmniej jedno historyczne miejscu,
b. co najmniej dwa przyrodnicze miejsca,
c. co najmniej jedno rekreacyjne miejsce.
7. Wymień co najmniej cztery sposoby podróżowania w czasach biblijnych.
8. Oblicz, w przybliżeniu, ile czasu mogła zajmować piesza podróż z Jerozolimy do Damaszku.
9. Naszkicuj mapę** co najmniej jednej dowolnej podróży, która jest opisana w Biblii, zawierającą:
a. imię osoby lub osób, które wzięły w niej udział,
b. obraną trasę wraz z wymienionymi lub możliwymi miejscami postoju,
c. zaznaczona trasa oznaczona różnymi rodzajami linii i kolorami w zależności od rodzaju środka transportu,
d. legendę tłumaczącą sposób oznaczania trasy i środki transportu.
UWAGA:
* Pierwszy i ostatni dzień wycieczki mogą być poświęcone na przejazdy.
** Możliwe jest, że niektóre szczegóły podróży nie są opisane w Biblii i należy je wywnioskować z kontekstu lub poszukać dodatkowych źródeł informacji, które mogą pomóc w przygotowaniu tej mapy.
*** W przypadku zajęć w grupie, każdy harcerz powinien naszkicować mapę innej podróży i stworzyć własny plan wycieczki.
Pliki do pobrania: