Turystyka piesza
21 marca 2019Robienie pizzy
22 marca 2019Informacje:
Rok powstania: 1986
Miejsce powstania: Generalna Konferencja
Tłumacz: Zuzanna Śleszyńska
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2014
Poziom trudności: 12-15 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wyjaśnij znaczenie motta: „Jeśli masz coś zrobić, to tylko zdjęcia, a jeśli masz coś zostawić to tylko ślady stóp.”
2. Wymień podstawowe zasady podczas kompletowania: ubioru, butów, ekwipunku przeciwdeszczowego, wybierając się na pieszą wycieczkę z plecakiem.
3. Wyjaśnij czym należy się kierować, wybierając najlepszej jakości i funkcjonalności plecak oraz czym można zastąpić plecak w sytuacji awaryjnej.
4. Sporządź listę niezbędnych elementów ekwipunku, który powinien zostać spakowany do plecaka, planując wycieczkę lub dłuższą wyprawę.
5. Omów jaki rodzaj śpiwora oraz izolacji od podłoża (karimata, materac, mata itp.) będzie najlepszym wyborem wybierając się w Polsce na piesze wycieczki, połączone z noclegiem. Wymień co najmniej po trzy rodzaje śpiworów oraz izolacji, które można kupić.
6. Omów ogólne zasady prawidłowego pakowania plecaka.
7. Określ jakie ogólnie produkty spożywcze są najlepszym wyborem jako prowiant na dłuższą wyprawę, a następnie zapoznaj się z ofertą dowolnego sklepu spożywczego i sporządź listę produktów, które można w nim kupić, odpowiednich do spakowania w plecaku jako prowiant.
8. Razem z prowadzącym zajęcia na sprawność wykonaj następujące zadania:
a. Przygotuj jadłospis na dwudniową pieszą wycieczkę z plecakiem na podstawie listy produktów wymienionej w pkt. 7.
b. Poznaj i przećwicz sposoby przygotowywania żywności na wędrówkę z plecakiem takie, jak: techniki odmierzania potrzebnej ilości, właściwe pakowanie oraz właściwie etykietowanie pojemników z prowiantem.
c. Przygotuj podróżne przekąski, odpowiednie do jedzenia podczas pieszej wędrówki.
b. Poznaj i przećwicz sposoby przygotowywania żywności na wędrówkę z plecakiem takie, jak: techniki odmierzania potrzebnej ilości, właściwe pakowanie oraz właściwie etykietowanie pojemników z prowiantem.
c. Przygotuj podróżne przekąski, odpowiednie do jedzenia podczas pieszej wędrówki.
9. Omów sposoby zapobiegania, objawy oraz sposoby udzielania pierwszej pomocy w następujących sytuacjach:
a. oparzenia słoneczne,
b. pęcherze (odciski),
c. odmrożenia,
d. wyziębienie,
e. udar cieplny/ słoneczny,
f. wyczerpanie lub przegrzanie organizmu,
g. ukąszenie węża,
h. skurcze mięśni,
i. odwodnienie.
b. pęcherze (odciski),
c. odmrożenia,
d. wyziębienie,
e. udar cieplny/ słoneczny,
f. wyczerpanie lub przegrzanie organizmu,
g. ukąszenie węża,
h. skurcze mięśni,
i. odwodnienie.
10. Wyposaż swój plecak w odpowiednio zaopatrzoną, podręczną apteczkę pierwszej pomocy, a następnie zademonstruj umiejętności jej używania w rzeczywistej sytuacji lub podczas ćwiczeń z pierwszej pomocy (podczas pozorowanych sytuacji).
11. Na podstawie swojej rzeczywistej wagi, prawidłowo określ ile kilogramów maksymalnie (bezpiecznie) możesz przenosić na plecach.
12. Omów trzy sposoby określania kierunków świata bez używania kompasu/busoli, a następnie zademonstruj w praktyce co najmniej dwa z nich.
13. Zademonstruj prawidłowe sposoby zakładania i zdejmowania plecaka, samodzielnie oraz z pomocą drugiej osoby.
14. Weź udział w dwudniowej pieszej wyprawie o długości co najmniej 8 km, do miejsca, w które nie można dojechać samochodem lub innymi środkami transportu, gdzie można jedynie dojść pieszo. W trakcie przygotowań samodzielnie się spakuj i przygotuj część prowiantu, a w trakcie wycieczki/biwakowania samodzielnie przygotuj dla siebie posiłki.
Pliki do pobrania: