Wymagania próby na sprawność
Informacje:
Rok powstania: 2012
Miejsce powstania: Wydział Południowoamerykański
Tłumacz: KZS
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2024
Wymagania próby na sprawność
1. Zdefiniuj pojęcie „archeologia” i wskaż różnice pomiędzy archeologią a paleontologią.
2. Zdefiniuj następujące pojęcia:
a. Papirologia
b. Egiptologia
c. Asyriologia
d. Orientalista
e. Pismo klinowe
f. Hieroglificzny
g. Paleografia
h. Antykwariusz
i. Stanowisko archeologiczne
j. Stratygrafia
k. Tell (tall) / ruina (khirbet)
l. Replika.
3. Zdefiniuj pojęcia biblijnego maksymalizmu i minimalizmu.
4. Opisz lub zilustruj 10 narzędzi używanych w archeologicznych pracach wykopaliskowych. Jeżeli to możliwe, zademonstruj jak używać niektórych z nich.
5. Opisz najważniejsze techniki datowania archeologicznych artefaktów.
6. Wymień 3 korzyści jakie biblijna archeologia może przynieść osobie studiującej Biblię.
7. Przedstaw historię archeologii (minimum 20 znaczących wydarzeń) za pomocą:
a. Napisania dwustronicowego raportu,
b. Zilustrowania na osi czasu,
c. Stworzenia prezentacji,
d. Innego sposobu prezentacji zaakceptowanego przez instruktora.
8. Podziel się z grupą lub instruktorem informacjami na temat każdego z poniższych sławnych archeologów (lub innych archeologów znaczących dla twojego regionu, kraju lub wydziału). Poznaj jak najwięcej szczegółów na ich temat.
a. Jean-Francois Champollion
b. Edward Robinson
c. William Foxwell Albright
d. Kazimierz Michałowski
9. Stwórz katalog 10 archeologicznych odkryć powiązanych z historiami biblijnymi ze Starego lub Nowego Testamentu. Katalog powinien:
a. Być ułożony w porządku chronologicznym lub geograficznym,
b. Pogrupowany zgodnie z wydarzeniami zawartymi w Starym lub Nowym Testamencie,
c. Zawierać zdjęcia,
d. Zawierać tekst,
e. Zawierać bibliografię,
f. Zawierać osobisty komentarz na temat każdego artefaktu lub odkrycia.
10. Korzystając z dostępnych źródeł (video, książki, czasopisma, gazety, itp.) zapoznaj się z informacjami na temat 5 prowadzonych aktualnie na świecie prac wykopaliskowych, które są istotne dla zrozumienia wydarzeń biblijnych. Wyjaśnij dlaczego każde z tych wykopalisk jest znaczące dla zrozumienia biblijnych tekstów.
11. Wykonaj jedno z poniższych zadań:
a. Wykonaj prosty model Jerozolimy zwracając uwagę na:
– rzeźbę terenu,
– różne granice miasta w czasie pierwszej świątyni (czasy Dawida i Salomona), drugiej świątyni (czasy Heroda i Jezusa Chrystusa) oraz w czasach współczesnej Jerozolimy,
– główne stanowiska archeologiczne,
– główne miejsca religijnych wydarzeń.
b. Wykonaj pozorowane wykopalisko archeologiczne (często nazywane „wykopaliskami szkolnymi”). Zorganizuj kopanie lub w znaczący sposób uczestnicz we wszystkich etapach procesu kopania obejmujących:
– zbieranie narzędzi,
– ogradzanie miejsca wykopalisk,
– kopanie,
– identyfikowanie artefaktów,
– identyfikowanie kontekstu artefaktów,
– rejestrowanie danych,
– ocenianie znaczenia procesu wykopalisk.
Pliki do pobrania:
Indeks (kliknij aby pobrać)
Link do wymagań w języku angielskim: