Małe rośliny owocowe
20 marca 2019Turystyka piesza
21 marca 2019Informacje:
Rok powstania: 2012
Miejsce powstania: Wydział Północnoamerykański
Tłumacz: Piotr Wróbel
Rok zatwierdzenia w Polsce: 2019
Poziom trudności: 10-11 lat
Wymagania próby na sprawność
1. Wyjaśnij niżej wymienione pojęcia:
a. most,
b. akwedukt,
c. szalowanie,
d. siła ściskania,
e. siła rozciągania,
f. most zwodzony,
g. most kryty.
b. akwedukt,
c. szalowanie,
d. siła ściskania,
e. siła rozciągania,
f. most zwodzony,
g. most kryty.
2. Omów sześć głównych, niżej wymienionych, typów konstrukcji mostów oraz wymień co najmniej po dwa przykłady realizacji każdego z nich:
a. łukowy,
b. belkowy,
c. wantowy,
d. wspornikowy,
e. wiszący,
f. kratownicowy.
b. belkowy,
c. wantowy,
d. wspornikowy,
e. wiszący,
f. kratownicowy.
3. Dowiedz się, jaką maksymalną rozpiętość mogą mieć główne typy mostów, wymienione w pkt. 2.
4. Wskaż typ konstrukcji, który pozwala na budowanie najdłuższych mostów na świecie.
5. Narysuj uproszczony schemat lub prawidłowo rozpoznaj na rysunku każdy z niżej wymienionych typów konstrukcji mostu:
a. belkowy,
b. łukowy,
c. wiszący,
d. kryty,
e. kratownicowy,
f. wspornikowy,
g. zwodzony,
h. wantowy (system wiązkowy),
i. wantowy (system harfowy).
b. łukowy,
c. wiszący,
d. kryty,
e. kratownicowy,
f. wspornikowy,
g. zwodzony,
h. wantowy (system wiązkowy),
i. wantowy (system harfowy).
6. Wykonaj niżej wymienione zadania:
a. Obejrzyj dowolny film dokumentalny na temat mostów.
b. Sporządź listę co najmniej ośmiu niezwykłych mostów lub co najmniej dwóch, które przekroczyłeś, określając typ konstrukcji każdego z wymienionych.
b. Sporządź listę co najmniej ośmiu niezwykłych mostów lub co najmniej dwóch, które przekroczyłeś, określając typ konstrukcji każdego z wymienionych.
7. Przygotuj prezentację multimedialną, nagraj film dokumentalny lub wykonaj album (zawierający ilustracje oraz informacje) na temat mostów, które widziałeś.
8. Wykonaj jedno z niżej wymienionych zadań:
a. Zbuduj mały model dowolnego typu mostu przy pomocy: patyczków, wykałaczek, sznurka, nici, żyłki i/lub kleju.
b. Zbuduj, w grupie zadaniowej, dowolny typ mostu, po którym można bezpiecznie przejść, wykorzystując w tym celu: belki, deski, liny, wiązania konstrukcyjne i/lub inne dostępne materiały (np. w ramach zdobywania sprawności: wiązania konstrukcyjne lub pionierka obozowa).
b. Zbuduj, w grupie zadaniowej, dowolny typ mostu, po którym można bezpiecznie przejść, wykorzystując w tym celu: belki, deski, liny, wiązania konstrukcyjne i/lub inne dostępne materiały (np. w ramach zdobywania sprawności: wiązania konstrukcyjne lub pionierka obozowa).
9. Wyrecytuj tekst J 3,16 oraz wyjaśnij w jaki sposób Jezus pełni rolę mostu (pośrednika) pomiędzy niebem a ziemią.
UWAGA: Zadanie z pkt. 8b wymaga nadzoru doświadczonego instruktora, który będzie potrafił właściwie ocenić stabilność budowanej konstrukcji oraz względy bezpieczeństwa podczas testowania.
Pliki do pobrania: